Waar beleven fragiele X kinderen plezier aan? Een goede indruk geeft de hobby top 15, gebaseerd op een enquête die we onder ouders hielden. Hier is de hobby top 15!

  1. Muziek luisteren en kijken
  2. Televisie/dvd/video
  3. Computeren/gameboy/internetten
  4. Zingen
  5. Vrachtwagens/treinen/tractors/boten kijken
  6. Muziek maken/drummen/trommelen
  7. Tekenen/verven/kleuren
  8. Puzzelen
  9. Disco/soos/dansen
  10. Koken en eten
  11. Spelletjes doen/kaarten
  12. Huishouden
  13. Schommelen
  14. Naar voetballen kijken
  15. Tuinieren /gras maaien

Ouders vertellen hun ervaringen…

Televisie

“Televisie kijken is vaak een favoriete tijdsbesteding. Soms kan het een heel gevecht zijn wat te minderen met televisie kijken. Bij ons hielp de eierwekker als neutrale scheidsrechter. Je stelt de tijd in, kondigt duidelijk aan dat bij het rinkelen de televisie uit gaat en, o wonder, het wordt zonder morren geaccepteerd. Ook bruikbaar bij allerlei andere activiteiten en natuurlijk bij het koken van eieren. Eierwekkers zijn te koop in bij winkels met huishoudelijke artikelen.”

Drummen

“Onze zoon is nu 10 jaar. Al snel was duidelijk dat hij erg dol is op muziek en vanaf zo ongeveer zijn derde jaar, merkten we dat hij een heel goed ritmegevoel heeft. Vaak pakte hij een voetbal en klemde die onder z’n arm. Met in de andere hand een stok (of pollepel; wat hem voor handen kwam) sloeg hij ritmisch op de bal terwijl hij zong.

Niet zo gek dat we op zeker moment begonnen te denken aan drumles. Maar waar en hoe? Als altijd moest iemand gezocht worden die het leuk zou vinden om het een beetje anders te doen en bovendien zou muziek lezen wellicht te moeilijk zijn. Net als altijd tot nu toe vonden we wat. Een leuke drumleraar (zat een tijd in de band van Lenette van Dongen) bij het ‘Muziekpakhuis’ in Amsterdam. Hij bedacht om net zo te beginnen als bij lezen; met picto’s. Voor ieder onderdeel van het drumstel ontwierp hij een plaatje en zo begon onze zoon met drumles, één keer per week een half uur en thuis af en toe oefenen.

Inmiddels kan hij wel noten lezen en langzaam aan maakt hij beslist vorderingen. Cool hoor, zo’n mannetje achter een enorm drumstel!”

Gymnastiek

“Onze zoon kan zichzelf niet goed vermaken. Op straat heeft hij geen vriendjes en hij is te onzeker om zo maar contact te maken, om bijvoorbeeld een balletje te trappen met anderekinderen. Het liefste hangt onze zoon de hele middag lekker veilig voor de televisie. Alleen de chips en de cola ontbreken nog! Wij hebben er in de loop der jaren van alles op gevonden om hem toch in beweging te krijgen. Zoals bijvoorbeeld trampolinespringen. Dit is een echte aanrader. Hij vindt het heerlijk zo te zweven door de lucht. Verder houdt hij heel veel van fietsen en ook veel van zwemmen.

Het bijzondere aan fietsen en zwemmen is, dat we het wel samen doen, maar dat het situaties zijn waarin hij zich inmiddels heel veilig en zeker voelt. Hij fietst nu doodleuk (en heel eng) een heel stuk voor ons uit. In het zwembad gaat hij zijn eigen gang en zoekt ons vooral op als er gefoerageerd moet worden.

Nu hij wat ouder is, hij is nu tien, zoeken we het ook steeds meer buitenshuis. Bij activiteiten speciaal georganiseerd voor kinderen met een handicap. Wat hij op dit moment het allerleukste vindt, is (verstandelijk) gehandicapten-gym. Een gouden tip van een ouder van zijn school. Hij doet dat nu een jaar en het is elke week een feest. Het is een van de leukste dingen die we tot nu toe gedaan hebben.

Het is een speciale groep van een grote gymnastiekvereniging, met ongeveer 15 kinderen en met een hele enthousiaste juf. Zij bedenkt steeds weer nieuwe dingen. Een groep vrijwilligers helpt bij de toestellen en oefeningen. Fantastisch om te zien hoe deze kinderen (letterlijk!) met sprongen vooruitgaan en zich daarbij goed amuseren. Ze hangen aan de ringen, springen over bok, paard en kast en doen allemaal andere echte gymnastiek-dingen. Ook doen ze elke les bij de warming-up oefeningen om elkaar te helpen helpen en zijn de oefeningen gericht op zelfvertrouwen binnen de groep.

Langzamerhand worden bij de gymoefeningen de grenzen verlegd. Het zijn prachtige momenten als je kind opeens, met hulp, op zijn handen staat of op zijn kop in de ringen hangt en iets doet en durft wat je nooit had gedacht. En natuurlijk is er een keer per jaar de uitvoering. Ik heb onze zoon zelden zo zenuwachtig gezien. Hij was er de dag zelf
helemaal chagrijnig van. Maar tijdens de uitvoering straalde hij. En toen het eenmaal achter de rug was hij apetrots.”